Az autópálya Dubrovnik előtti utolsó része kong az ürességtől

Felmérések szerint a legdélebbi szakasz pénzügyileg teljesen veszteséges.

Autópályákat nem azért építenek az egyes országok, hogy nyereségesek legyenek, hanem egész egyszerűen, azért mert kell. Horvátország a 2009-es év végére 1241 km modern autópályát épített, amelyen majdnem kétmilliárd kuna (kb. 80 milliárd forint) útdíjat szedett be. Ebben a hatalmas rendszerben vannak olyan szakaszok, ahol szinte megállás nélkül dübörögnek a gépjárművek, és vannak olyan helyek, amelyek kis túlzással konganak az ürességtől.

Vitathatatlanul az A3-as autópálya (Bregana-Zágráb-Lipovac) a legforgalmasabb, de ez a nemzetközi forgalom miatt ennyire felkapott. A Szerbia és Szlovénia közötti összekötő úton a forgalom 85 %-a tranzitforgalom, ezek a gépjárművek szinte megállás nélkül áthajtanak Horvátországon, szinte meg sem állnak az út menti pihenőkben, túl sok bevételük nincs belőlük a pihenőhelyeknek.

Vannak olyan útszakaszok, amelyek nem sok profitot hoznak jelenleg a horvát üzemeltetőknek: az egyik Eszék (Osijek) környéke, a másik pedig az A1-es autópálya jelenlegi legdélebbi szakasza, a Dubrovnikhoz legközelebb található üzemelő rész.

Az idén januárban is mérték az A1-es előtt említett szakaszát, Zagvozd és Ravča között. Az eredmény talán még a szakembereket is meglepte. Egy hónap alatt 1500 gépjárművet számoltak meg, amely azt jelenti, hogy a 27 kilométeres, négysávos szakaszon, mindkét irányt figyelembe véve, percenként körülbelül egy gépjármű haladt el. Néhány szakember szerint ezek az adatok sem támasztják alá, hogy a pályát érdemes meghosszabbítani egészen Dubrovnikig. Ha az éves átlagot vesszük, az valamivel jobb. Így már havonta 3013 autót számoltak meg, ami percenkét két gépjárművet jelent az előbb említett körülmények között.

Ez a szám körülbelül hatszor kevesebb, mint az A6-os autópálya (Rijeka-Zágráb) hasonló adata. Persze, igazságosabb lenne itt is a teljes szakaszt nézni, de a Bosiljevo- Ravča szakaszon közlekedő 9735 gépjármű még mindig csak a fele az A6-os átlagának.

A hatalmas pénzbe kerülő autópálya-építkezések ellenzőinek most kapóra jöttek ezek az adatok, a számok azt bizonyítják, hogy Dubrovnik felé közeledve jelentősen csökken a forgalom. Sokan feleslegesnek tartják a déli autópálya (A1-es) teljes meghosszabbítását. Jelenleg a következő rész, a Ravča – Vrgorac – Ploče szakasz épül. A 24 kilométeres pályaszakasz építése 2,4 milliárd kunába kerül, és ha megépül, akkor még csak a boszniai tengeri kijárat „közelébe” érnek csak, innen még rengeteg pénz lesz (pl. Pelješac-híd) Dubrovnikig autópályát építeni.

Horvátországban a válság miatt kissé lelassultak az autópálya-építkezések, sok kritika éri a drága beruházásokat. A Dubrovnikig tartó déli autópálya sokak szemében nemzeti ügy, a jugoszláv időkben szándékosan mellőzött beruházás pótlása. A következő időkben újabb viták várhatók a hatalmas (és drága) horvát beruházásokról.