Megszűnhet a sor a horvát autópályák fizetőkapuinál

Zágráb: a nyári szombati dugók helye

Horvátország
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Erre még ugyan jó pár évet várni kell, de a horvát kormány megkezdte egy optimálisabb fizetési rendszer kidolgozását.

 

A fapados járatok beindulása előtt a turisták több mint 90%-a közúton érkezett Horvátországba. Az igencsak dinamikusan növekvő repülőjáratok ellenére a többség most is autópályákon érkezik, így Horvátország még mindig eléggé kiszolgáltatott minden közúttal kapcsolatos nehézség miatt.

Az elmúlt években a külsős problémák (drasztikusan megemelt szlovén pályadíjak vagy fokozott uniós ellenőrzések a határon) okoztak kisebb nehézségeket a forgalomban. A belső probléma, az autópálya kapuk szűk kapacitása a turnusváltások napján továbbra is megmaradt. Az egyik megoldást, a matricarendszer bevezetését, egyik kormányzat sem támogatta, azonban most úgy látszik, hogy megtették az első lépést egy más típusú megoldás kifejlesztésében.

Az elmúlt szezonok nagy slágere az ENC készülékek vásárlása vagy bérlése. Az autóban elhelyezett kütyü küldi a jelet a kijelölt fizetőkapunak, csak lassítani kell, és már át is jutottunk a csomóponton, megállás nélkül. Valami ilyesmiben gondolkoznak a horvátok, csak minden autóra/gépjárműre kiterjesztve.

Jelenleg külön sáv az ENC készülékeseknek

 

A helyi közlekedési minisztérium pályázatot írt ki az autópálya díjak beszedésének modernizálására, amelynek tegnap járt le a határideje. Négy cég is pályázott, köztük a magyar MultiContact Consulting is. A kiírás szerint az új rendszert 2021 végére kell bevezetni, és addigra 30%-os megtakarítást kell elérni vele az üzemeltetésben.

Európában jelenleg két rendszer működik. Az egyik a DSCR alapú (Dedicated Short Range Communication = infravörös vagy mikrohullámú rövid távolságú kommunikáció), amely hasonló a fentebb említett, jelenleg is használatos ENC rendszerhez. Előnye az olcsó fedélzeti egység, hátránya az út menti berendezések magas kiépítési költségei.

Másik Európában jelenleg is használatos rendszer, a GNSS (Global Navigation Satellite Systems, vagyis műholdas helymeghatározás). Ebben az esetben egy drágább kütyü kerül a kocsiba, amely a műholdakhoz kapcsolódik, amely így további adatforgalmi díjakat is generálhat. Előnye, hogy a fizetős szakaszok mellé nem kell infrastruktúrát építeni, a műholdak méteres pontossággal mérnek és precízen jelzik, hogy mikor haladunk fizetős szakaszon.

A horvát minisztérium ezzel a két módszerrel, vagy ezek kombinálásával vár megoldásokat a négy cégtől. A beadott javaslatokat már elkezdték értékelni. Akár 3-4 hét múlva kihirdethetik a győztes céget, akinek kilenc hónap alatt kell kidolgoznia a teljes rendszert.

Tehát, mindkét esetben egy készüléket kell vásárolnunk és mindenki arányosan fizet a megtett útszakaszok után. A horvát kiírás azt is tartalmazza, hogy a rendszert össze lehessen hangolni más európai rendszerekkel. Valamint a rendszer akár 80 km/órás sebességnél is érzékelje az autó helyzetét, ami azt jelentheti, hogy a forgalomnak nem kell jelentősen lelassulnia be-, illetve kilépéskor a fizetős szakaszokon.

Forrás: jutarnji.hr