Horvát autópálya-építés: véget ért az aranykor?

Sokan csodáltuk a horvátok lendületét, ahogy egymás után törték át a hegyeket és tényleg lehetetlen terepviszonyok között építették az újabb autópálya szakaszokat. A sok mesterséges tereptárggyal (alagutak, viaduktok) megdrágított építkezések vitték a pénzt, de a fiatal ország nemzeti érdeke felülírta a gazdasági aggodalmakat. Az utóbbi években már látni lehetett, hogy a felvett kölcsönök és kamatai egyre jobban megterhelik a horvát államháztartást, és ezzel együtt lassult az építkezés tempója is. Annyira lassult, hogy az idén már – egy kivétellel – az összes építkezést leállították.

Korábban: Nincs pénz az autópályák építésére Horvátországban

Korábban: Csak októberben adhatják át az új autópálya szakaszt Dubrovnik felé

A kormány legújabb javaslata szerint az ország közel 1200 kilométernyi állami kezelésben lévő autópályáját koncesszióba adná, vagyis magáncégek (vélhetően külföldiek) üzemeltetnék az autópályákat és szednék be a díjakat. A kormány szerint a költségvetés olyan helyzetben van, hogy nem engedheti meg magának a további költséges üzemeltetést, másrészt az adósságok visszafizetéséhez jól jönne a pályázatból várhatóan befolyó 3 milliárd euró.

A hétfőn átadott új alagút fizetőkapui (Kép: http://www.dalmacijanews.com)

A tervek szerint hamarosan kiírják a pályázatot az autópályák üzemeltetésére. A kormány tanácsadói szerint a 30-50 évre koncesszióba adható autópályákért 2,4-3,2 millió eurós bevétele lehet a költségvetésnek. Az ellenzék hevesen ellenzi a tervet, ha a kormány nem vonja vissza javaslatát, akkor népszavazást kezdeményeznek.

Mi magyarok emlékezhetünk arra, hogy nálunk is volt példa hasonlóra, amikor az M5-ös a francia Bouyges cég kezébe került egy rövid időre. Egyébként a koncesszió sem teljesen idegen Horvátországban, az előbb említett francia cég már régóta üzemelteti az isztriai un. Y-autópályát. Ők a szerződésük meghosszabbítására várnak, addig nem fognak neki a tervezett fejlesztéseknek.

Újabb érdekes döntés lesz majd a Peljesac-híd kérdése. A Boszniát kikerülő autópálya hídja szintén a nagyon költséges beruházások közé tartozik. Az elmúlt években számos ötlet merült fel, hogy kellene megoldani a szárazföld és a félsziget kapcsolatát. Volt már híd, kompok, és most a legújabb ötlet az alagút építése. Bármit is építenek, nem lesz olcsó.