Tudta, hogy Dubrovnikban villamos közlekedett hatvan évig?

Talán kevesen tudják, hogy közel 60 évig közlekedett villamos Dubrovnikban, de az is lehet, hogy van olyan olvasónk, aki még utazott is rajta.
Így nézett ki a villamos 1969-ben

Az Osztrák-Magyar Monarchia idejében egyre jobban fejlődött a mai Dalmácia is. A vasút egyre délebbre jutott le, Dubrovnikban pedig már elektromos villamost terveztek már 1905-ben. A nyomvonal megépítésére még várni kellett, de a kor műszaki színvonalához képest rekordidő alatt, 48 munkanap alatt lefektették a vágányokat. 

Az első villamos 1910. december 22-én indult el a városfaltól (Pila) a kikötőbe (Gruž), később ezt a vonalat meghosszabbították az eredeti terveknek megfelelően a vasútállomásig. Pilától egy másik útvonalat is indítottak, a Lapad részre. 

A villamos általában két kocsival közlekedett. Az első zárt kocsiba hátul kellett felszállni és elől leszállni. A másik, a hátsó és nyitott kocsiba, bárhol fel lehetett szállni, vagyis ahol sikerült felférni a helyieknek vagy a turistáknak. 

A villamost a helyiek teherszállításra is használták. Ezzel vitték a postát is, sőt igény esetén különjáratot is indítottak a menetrenden kívül. 

A villamos sorsát egy baleset pecsételte meg. 1970. március 7-én az egyik villamos féke meghibásodott, és a villamos kisiklott. A balesetben egy ember meghalt, és 14-en megsérültek. Nem sokkal később, március 20-án örökre felfüggesztették a villamosok közlekedését. 

Dalmácia egyetlen járatának villamosait szétszerelték, de kettőt sikerült megmenteni, köztük egy 1912-ben készült nyitott oldalú kocsit, amely azóta is a Zágrábi Műszaki Múzeumban látható.