Fontos autópálya-szakaszt adtak át az Isztrián

Nyolc hónappal a határidő, és közvetlenül a főszezon előtt készült el az új szakasz.

Június már hagyományosan az autópálya-átadások hónapja Horvátországban. A turizmusra építő ország vendégeinek 90 százaléka közúton érkezik, ezért a főszezon előtti átadások teljesen természetesnek számítottak az előző években.

Kedd délben egy újabb, 50 kilométeres szakasszal lett hosszabb az isztriai Y-autópálya. Az Isztriai-félsziget A8-as autópályája közvetlenül az A9-es autópályába csatlakozik be, és a két autópálya Y alakú formát rajzol ki a térképen. Az A9-es autópálya Pula és Kanfanar közötti 30 kilométeres szakaszát már tavaly átadták a forgalomnak, tegnaptól már Kanfanar csomópont és a szlovén határ (Umag) közötti részen is végre igazi (2x2 sávos) autópályán lehet utazni.

Ezzel a beruházással a tengerparttal párhuzamos út szinte teljesen elkészült. A tavaly átadott szakasz 142 millió, a most átadott rész 228 millió kunába került. Az üzemeltető információi szerint, személyautók részére, a Pula és Umag közötti szakasz díja 37 euró, míg Porec (Baderna csomópont) és Umag között 17 kuna, Rovinj (Kanfanar csomópont) és Umag között pedig 25 kunát kell majd fizetni. Az autópályával együtt Pula és Medulin között egy gyorsforgalmi út is elkészült, hogy könnyebb legyen megközelíteni a medulini partszakaszt.

Az építkezések folytatódnak, hiszen az A8-on még van munka bőven. Várhatóan idén októberre készül el a Kanfanar és Rogovići közötti szakasz körülbelül 300 millió kunáért. A Rogovići és Matulji (az Učka-alagút másik oldala) közötti szakasz építkezése 2012 közepén kezdődhet meg, ha nem késnek az előkészületekkel. Az A8-as szakasz jelenleg ingyenes, de az Učka-alagút 28 kunába kerül a személyautóknak. Elkészülte után a Kanfanar és Rogovići közötti 18 kilométeres szakasz 12 kunába kerül majd, a Kanfanar és Matulji közötti szakasz 40 kunába kerül majd, amely már tartalmazza az Učka-alagút 28 kunás díját is.

Közben megkezdődik az Učka-alagút, és három viadukt (Mirna, Vala és Limska) kiszélesítése, amely további 400 millióval növeli majd a költségeket. Jelenlegi számítások szerint a 145 kilométer hosszú, teljes Y-autópálya 2014-re készülhet el, és várhatóan 1,1 milliárd euróba kerül majd a korábban épült szakasz átépítése, hogy ne csak a nevében, hanem a gyakorlatban is autópályaként üzemeljen.

Annak ellenére, hogy az új autópályán maximum 110 km/órás sebességgel lehet majd száguldani, a szakemberek szerint a korábbinak a felére csökken pl. a Pula és Umag közötti menetidő. A 110 km/órás sebességhatár nem végleges, a szakemberek félévente kiértékelik a helyzetet és kedvező tapasztalatok esetén itt is 130 km/órás sebességhatár léphet életbe.