A múlt héten eldőlt a Horvát Közlekedési Minisztérium és a legnagyobb autópálya-kezelő (HAC) közötti tárgyalásokon, hogy számos tervbe vett autópálya építkezése elmarad a közeljövőben, pénzhiány miatt.

A Vecernji list hírportál szerint az már májusban kiderült, hogy az A1-es autópálya Dubrovnik és Doli közötti 27,5 kilométeres szakaszának az építkezése nem kezdődik meg. Ezen a rövid szakaszon egyébként kilenc alagutat és 11 viaduktot kellene építeni, amely igencsak megdrágítaná az építkezést.

Az is eldőlt, hogy a magyar határtól induló A12-es és A13-as autópályák sem épülnek meg. Ez a két autópálya később egyesült volna, és közösen jutott volna el Zágrábig, a térképen az Y-hoz hasonlító nyomvonala miatt kapta a Podravski ipsilon nevet.

Takarékosabb idők jönnek (Kép: http://www.vecernji.hr)

Az A11-es autópályát, amely Zágrábot és Sisakot köti össze csak részben építik meg. Az idei határidőre átadják a pályát, de csak Lekenik településig építik meg. A maradék 17 kilométeres szakaszt csak akkor, ha kedvezőek lesznek a pénzügyi körülmények.

Az A5-ös autópályából tervben volt és még hiányzott az Eszék és magyar határ közötti szakasz. Ez sajnos továbbra is így marad, nem folytatják az autópálya építését Pélmonostor (Beli Manastír) irányába, és tovább a határig, ahol csatlakozhatna egyszer a magyar M6-os autópályával. Itt megvizsgálják, hogy autópálya helyett esetleg egy olcsóbban megépíthető gyorsforgalmi út is megoldhatná ennek a régiónak az ellátását.

Az egyetlen HAC autópálya, amelynek nem állítják le az építkezését, az a Dubrovnik felé vezető A1-es autópálya következő szakasza Ploce-ig.

A HAC 2001 óta vett fel hiteleket és építette az autópályákat Horvátországban. Jelenleg körülbelül 27 milliárd kunát tesz ki a hosszú távú hitelek törlesztésének nagysága. Ez már akkorra nagyságrend, hogy néhány beruházást fel kell függeszteni, esetleg koncesszióba kell adni az autópályákat, vagy az államnak kell nagyobb szerepet vállalnia az adósság rendezésében.