Dugók Zágrábnál: életbe lépett az új rendszer a fizetőkapuknál

A tervezettnél előbb bevezették az új forgalmi rendet a torlódásairól hírhedt zágrábi (Lučko) fizetőkapunál. A hét közepétől már működött az új rendszer, az első hétvégét még tesztnek szánják, ha szükséges módosítanak rajta. Az biztos, hogy nemcsak a nyári szezonban érvényesek a változások, hanem ez hosszútávú megoldásnak tűnik.

Korábban már írtunk a tervekről, a módosítás okairól, most nézzük meg ismét mi változott a gyakorlatban.

Három sáv helyett négy sávon lehet a fizetőkapuk környékére jutni

Eddig hiába működhetett akár 10 fizetőkapu, az autósok csak három sávban közelíthették meg őket. A 10,5 méter széles utat nem szélesítették ki, hanem egyszerűen átfestették az elválasztó vonalakat. (Lásd lenti kép) Az eddigi 3,5 méteres sávok jelentősen leszűkültek. Mostantól a baloldali három sáv szélessége 2,5 méterre csökkent, míg a jobbszélső sáv 3 méteresre szűkült. Ez utóbbi kizárólag buszok, teherautók és egyéb szélesebb járművek áthaladására szolgál, ezt már időben jelzik az információs táblák is.

lucko ujrend1

Nincs külön ENC sáv, bárhol át lehet hajtani

Mind a 10 kaput felszerelték antennákkal, így ENC készülékkel bármelyik nyitvatartó (zöld nyíl) kapun át lehet jutni. ENC nélkül érkező autósok itt kapják meg a „belépőjegyüket” az autópályára. Ők is bármelyik kapuhoz beállhatnak jegyet tépni.

Dinamikus kapunyitás

Az üzemelő kapuk számát mindig az aktuális forgalom függvényében határozzák meg. Tehát mind a 10 kapu csak abszolút csúcsforgalomban üzemel.

Csak a tenger felé és csak itt

A rendelkezés csak ezt az egy felhajtási pontot érinti az autópályára és csak a tenger irányában, visszafelé semmi sem változik. Más csatlakozási pontoknál mindenhol marad a régi rendszer.

A kapuk után maradnak a torlódások

Arra számítani kell, hogy hiába a 10 kapu, utána egy rövid szakaszon a négy sáv, a forgalom hamar kétsávosra szűkül. Itt eddig is csak lassan lehetett haladni az erős forgalomban. Értelemszerűen, ha gyorsabban lehet átjutni a kapukon, ezen a részen még erősebb forgalommal kell számolni.

A jövő

Horvátország búcsút mond a fizetőkapus díjbeszedésnek. A következő héten lezárul a tender, és győztest hirdetnek, kit bíznak meg ezzel a hatalmas feladattal. A tervezett 2024-es bevezetés most úgy tűnik, hogy 2025 elejére csúszik. Az új rendszer lényege, hogy vagy ENC készülékkel vagy rendszámfelismerő rendszerrel az autósok mostantól az interneten vagy applikációkon keresztül fizetnek a megtett úttal arányosan. Erről hamarosan külön cikket teszünk közzé.