Ismét jár az éjszakai vonat Belgrádból Montenegróba

Kisebb szünet után ismét jár az éjszakai vonat Belgrádból a montenegrói tengerpartra.
A Mala Rijeka Viadukt a vasútvonal leghíresebb műtárgya ( Kép: Hons084 / Wikimedia )

Tavaly december 1-től leállították a Belgrád és Bar között közlekedő éjszakai vonatot. A szüneteltetés hátterében több okot is hallani. Először is, a vasútvonal szerb oldalon felújításra szorul, ezen most is dolgoznak. Másodszor a szerb és a montenegrói vasút nem tudott megegyezni a szerbek javaslatában, hogy a vonat tegyen egy kis kitérőt a Kraljevo és Lapovo útvonalon.

Azóta közlekedési miniszterek jöttek és mentek, és úgy hírlik sikerült megállapodnia a két országnak. A szerbek megkapják a kitérőjüket, de a montenegróiak is örülhetnek, hogy a rengeteg turistát szállító éjszakai vonat hiánya nem okoz gondot a helyi turizmusnak.

A régi időpontok módosultak, az új menetrend szerint a vonat 20:17-kor indul Belgrádból. A határ utáni montenegrói Bijelo Poljébe reggel 8:10-re érkezik. Podgoricára 10:36-ra ér, Barban a végállomáson pedig 11:37-kor indulhatunk a tenger felé. Ezek a menetrend időpontjai, a pontosság az más kérdés.

Visszafelé Barból 16:50-kor indul, Podgoricában 17:53-kor lehet felszállni. Ha minden a tervek szerint alakul, akkor reggel 8-ra vagyunk Belgrádban.

Az első járat Montenegróból június 16-án, Belgrádból június 17-én indul.

A vonat hálókocsikkal közlekedik, valamint autókat is szállít.

A tervek szerint a nappal közlekedő Intercity vonat is marad a nyári szezonra. Itt most pályafelújítási munkálatokat végeznek, az első szakaszon buszok szállítják az utasokat. A menetrend szerinti menetidő jelenleg 12 óra. Az ígéretek szerint az éjszakai járat indulására az összes munkát befejezik, és nem kell többé buszozni.

A Belgrád-Bar vasútvonal Európa egyik legszebb vasútvonala. 26 évig, 1951-től 1976-ig építették. A nagyközönség 1976. május 30-án használhatta először. Előtte két nappal, első utasokként, Josip Broz Tito és felesége Jovanka is megcsodálhatta a hegyeket, az alagutakat és a viaduktokat a híres Kék vonaton, amely Tito saját vonata volt.

Az útvonal szépségéből semmit sem veszített, bár éjszakai utazásnál ez nem igazán szempont. Alaposabb felújítás viszont ráférne, ez ügyben már számos tárgyalás zajlott le, de eddig még nem született konkrét döntés. A mostani, menetrend szerinti kb. 15 órás utat lehetne még időben csökkenteni.